Hur Emily Segal finansierade sin nya roman med Crypto


I korthet

  • Emily Segal, en författare och konstnär, finansierade sin andra roman på kryptostödda publiceringsplattform Mirror.
  • Många författare använder Mirror för intressanta projekt som stöds av symboler.

2011 släppte ett företagsorienterat konstnärskollektiv med namnet K-HOLE en trendprognosrapport – en slags parodi på varumärken som försökte förutse nästa stora sak.

Med titeln ”FRAGMORETATION: A RAPPORT on SISIBILITY”, rapporten var en högt sinnad meditation om konsumentism, med riffs om mode, drogkultur och okonventionella sexleksaker. Rapporten var den första i vad som skulle bli en serie på fem; mest känt, det krediteras med att mynta termen ”normcore”, som slutade kodifiera en minimalistisk mode rörelse.

K-HOLE, som upplöstes 2016, var också en startplatta för en av dess medlemmar: författaren Emily Segal.

Hon har sedan förvandlat sitt speciella märke av au courant-fräckhet till en karriär som överbryggar konst och strategi: hon grundade ett konsultföretag som heter Nemesis 2017 och startade sin egen press, Deluge Books, inriktad på experimentellt skrivande ur ett queerperspektiv. Hennes första roman, Mercury Retrograde, släpptes via Deluge förra året.

2017 var också när Segal började höra om kryptovaluta. ”Jag var deprimerad av det”, sa hon Avkryptera. ”Jag personligen har inte ett stort intresse för ekonomi, och om jag är stressad över pengar – vilket jag verkligen gjorde då jag startade ett företag och skrev en roman och i 20-talet – för mig besatt av detaljerna kring pengar är inte det som lugnar min ångest. ”

Det är en viss mening. Människor har hört talas om Bitcoin just nu, men krypto är fortfarande väldigt mycket en framväxande teknik. Under det senaste decenniet har det mest varit domänen för de som är i utkanten – integritetsobsessiva, utopiska teknologer, penningtvättare och passionerade nördar, med en etos som gränsar till evangelisering. Hittade sig själv i Berlin, bland några tidiga adopterare som kom in i deras första stora kryptovindor, rullade Segal ögonen.

Men med tillkomsten av NFT den senaste vintern förändrades hennes attityd till krypto. ”Hela dagen varje dag funderar jag på hur experimentella författare, poeter, queer människor och människor som inte passar in i den litterära anläggningen eller konstnärsinstitutionen kan skapa sitt arbete och få det finansierat och upprätthållet och sett av världen ,” Hon sa. ”Så jag blev upphetsad när jag började lära mig om olika saker som människor gjorde [in the space]. ”

Ett av dessa projekt var Mirror – en blockkedjebaserad publiceringsplattform i samma takt som Substack eller Medium. Liksom Substack har det band till VC-företaget Andreessen Horowitz (tidigare a16z-partner Denis Nazarov är drivkraften bakom det) men dess vision är betydligt bredare. John Palmer, en kryptorienterad produktdesigner, var först med att göra det crowdfund hans skrivande om Mirror med en försäljning av eget kapital som fungerade lite som en ICO (initialt myntbjudande), finansieringsmedlet som har hjälpt växande företag (och bedragare) tjänar miljoner under de senaste åren.

Palmer använde sin Mirror-webbplats för att generera en fast leverans av ERC-20-tokens på Ethereum blockchain och kallade dem $ ESSAY. Tanken var att när finansieringsmålet uppnåddes skulle uppsatsen publiceras och ägarna skulle ha en andel i något som skulle bli mer värdefullt. Palmer behöll 35% av $ ESSAY-utbudet, men vem som helst som hade en Ethereum-plånbok kunde köpa in. uppsats själv var präglad som en NFT och säljs via online-auktionshuset Zora. Intäkterna trakades tillbaka till $ ESSAY-kontraktet, så värdet på varje investerares $ ESSAY-andel växte i proportion till det totala värdet av kontraktet.

Till skillnad från Substack, som erbjuder tillgång till betalväggigt innehåll genom en traditionell prenumerationsmodell (vanligtvis en låg avgift), ber tokeniserade uppsatser om Mirror att högvalsarna investerar i skrift med förväntan om avkastning; det finansierade innehållet är tillgängligt offentligt, men intressenterna är alltid knutna till de smarta kontrakt som ligger till grund för arbetet. Det är inte svårt att se varför detta är ett tilltalande alternativ till något som Substack – fraktionerat ägande i en första upplaga NFT från en bästsäljande författare kan löna sig för evigt, eftersom texten säljs igen och samlar värde över tiden.

Att få tillgång till Mirror är sitt eget hinder. Som med de flesta saker i krypto är överklagandet knapphet: det kostar en $ WRITE-token att skapa en blogg på webbplatsen, och det enda sättet att få nya tokens är att delta i en veckotävling som heter ”Write Race.” Varje vecka, under ett två-timmars fönster, kan du spendera $ WRITE-tokens för att avge röster till dina favoritförfattare (1 röst kostar .01 $ WRITE). De tio kontona med flest röster får ett $ WRITE-token och kan gå med på webbplatsen. De får också betydligt mer rösträtt under efterföljande veckor, vilket riskerar att göra det hela till en slags popularitetstävling. De människor som redan finns på plattformen (VC: er, utvecklarnas vänner, människor som vet) kommer alltid att utöva störst inflytande över vem som kommer in på plattformen. Det är en mer extrem version av frågan om Substacks betalning av förskott till vissa författare uppgår till en ”Redaktionellt” beslut; på Mirror, tokeninnehavare är portvakten.

Efter Palmers framgång med $ ESSAY använde Dena Yago, en annan tidigare K-HOLE-medlem, Mirror för att utfärda $ MOOD-tokens för en uppsats om Billie Eilish och affektteori.

Segal bestämde sig för att göra detsamma. Efter att ha gått in på Mirror (tack vare hennes långvariga vänskap med Denis Nazarov och kontakter i det hon kallade ”tech bro-universum”) startade hon en crowdfunding-kampanj för sin andra roman, Bränn Alpha, som hon beskrivs som ”Q Anon möter Umberto Eco möter Gossip Girl.” Naturligtvis kallades token $ NOVEL.

Det nådde sitt mål att höja 25 ETH (över $ 50000) inom 24 timmar, delvis tack vare högt profilerade VC-stöd som Fred Wilson (Union Square Ventures) och Chris Dixon (Andreessen Horowitz). ”Silicon Valley tenderar att älska den typen av saker”, säger Segal.

Men Silicon Valley tenderar inte att älska den typen av saker; VC: er är vanligtvis inte angelägna om att lägga pengar i traditionell publicering eller skriftligt för sin egen skull. Genom att smuggla sitt arbete till en livlig kryptoram lyckades Segal ta ut riktiga pengar från Sand Hill Road-publiken.

Ironin går inte förlorad på henne.

”Jag strimla Andreessen i min första bok, noterade hon. Det är sant: i ett kapitel tar hon mycket besvär med att beskriva två Andreessen Horowitz-”kostymer” med ”tibetanska bönpärlor lindade runt handlederna” – en parodi på en viss Bay Area-arketyp.

Segal ser crypto crowdfunding som ett sätt att potentiellt flytta den dynamik som historiskt sett har hållit pengar ur händerna på mindre artister. ”Just nu, om du är poet, är samhället som, ditt arbete har ett värde på noll”, förklarade hon. ”Men kanske en liten bit av er kan bli högskoleprofessorer och därmed överleva. Och det är en hemsk affär. Det är speciellt för vår historiska tid och plats, och det behöver inte vara så. ”

Det återstår att se om andra artister kan uppnå vad Segal åstadkom med Mirror. Crypto-investerare som Fred Wilson har en andel i att bevisa att den här tekniken fungerar, men det är osannolikt att de kommer att svepa in för att hjälpa varje experimentell poesi-crowdfund. Och den ekologiska återverkningar av NFT-transaktioner på Ethereum blockchain är inte heller lockande, heller. (Segal sa att hon köpte koldioxidutjämningar – donationer till organisationer som minskar koldioxidutsläppen – i ett försök att kompensera för $ NOVEL crowdfundens klimatpåverkan.)

Förhoppningen är att människor ska känna att det är värt att investera i kvalitetsarbete, oavsett om de tror på blockchain-teknik eller inte. Segal och de andra medlemmarna i K-HOLE fördubblades på krypto förra veckan genom att auktionera ut en NFT-stödt diagram från sin ursprungliga ”normcore” -definition.

”Människor i poesivärlden slåss om smulor”, berättade Segal. ”Det betyder att otroligt arbete går obetalt. Och jag skulle verkligen vilja delta i att ändra på det. ”





Source link