FTX: s pris på 210 miljoner dollar är mindre värdefullt än vad det verkar

I korthet

  • FTX betalar 210 miljoner dollar under 10 år för namngivningsrättigheter för den populära e-sportorganisationen Team SoloMid (TSM).
  • Emellertid kan laget inte använda varumärket ”TSM FTX” inom spel League of Legends eller VALORANT på grund av begränsningar från utgivaren Riot Games.

Tidigare i dag tillkännagav kryptovalutaföretaget FTX en enorm 10-års sponsring av namngivningsrättigheter på 210 miljoner dollar för den populära e-sportorganisationen Team SoloMid (TSM), som tävlar i ett brett utbud av videospel. Men sedan de första nyheterna bröt ut har en ny rynka dykt upp som gör affären mindre värdefull än vad den verkade på ytan.

TSM kommer inte att kunna använda FTX-märkning i sitt namn eller tröjor när de tävlar i två matcher gjorda av Riot Games: strategispel League of Legends och truppbaserad skytt VALORANT. Lagets League of Legends Championship Series-grupp (LCS) är förmodligen det mest kända och mest synliga laget.

Dot Esports först rapporterade nyheterna och noterade att Riot Games har begränsningar för hur lag kan aktivera sina kryptovaluta-utbytes sponsring under officiella tävlingar. Denna detalj kommunicerades inte i det ursprungliga tillkännagivandet.

”TSM- och FTX-sponsringsavtalet bryter inte mot några LCS-sponsringsregler, men kryptobörser faller under en kategori av sponsring som har aktiveringsbegränsningar,” berättade Riot Games Chris Greeley, chef för Esports för Nordamerika och Oceanien. Dot Esports. ”Som ett resultat kommer TSM: s nya namnkonvention och FTX-varumärkesplacering på TSM-tröjor inte att gälla för LCS eller andra Riot Games-e-sport i Nordamerika.”

Oförmågan att använda det planerade varumärket ”TSM FTX” – som det kommer att använda i andra, icke-upploppstitlar och på sociala medier och innehåll – i League of Legends-evenemang tar bort det som ursprungligen verkade vara en av kronjuvelerna i den -tidsallians. Evil Geniuses är ett annat LCS-team med en ny krypto utbytes sponsor, Coinbase, så samma regel gäller för dem också.

League of Legends är utan tvekan den mest populära internationella esporten, med flera regionala franchiserade ligor och sponsorer som Honda, Mastercard och State Farm. Varje säsong kulminerar i det årliga League of Legends World Championship, ett överdådigt skådespel som drog sig in mer än 100 miljoner globala tittare under evenemanget 2019. VALORANT släpptes precis förra året, men Riot gör redan ett stort esports-tryck och många av de bästa esportsklubbarna tävlar i det.

En TSM-representant berättade Dot Esports att begränsningarna för League of Legends och VALORANT redovisades i affären, och att laget planerar att aktivera FTX-sponsring på sociala medier, lagskapat innehåll och andra aktiveringar kring dessa spel. Det kommer bara inte att visas i officiella Riot Games-sändningar, innehåll och evenemang.

”Affären slår ut namnet på sändningen och tröjlogotypen på både League och VALORANT”, skrev TSM-grundaren och VD Andy ”Reginald” Dinh, om Reddit. ”Men FTX kommer fortfarande att sponsra våra League- och VALORANT-spelare i innehåll, sociala, live-streaming och personliga evenemang. Vilket har mer synlighet än Riot’s sändning.”

TSM, utnämnd till den mest värdefulla e-sportorganisationen förbi Forbes 2020 uppskattningsvis 410 miljoner dollar, tävlar också i spel som Fortnite, Apex Legends och Super Smash Bros. På 21 miljoner dollar per år matchar det 10-åriga avtalet med FTX det mest värdefulla sponsringen i traditionella sporter, med Citibank betalar Major League Baseball’s New York Mets samma årliga summa för namngivningsrättigheter för dess Citi Field-stadion. FTX betalar NBA: s Miami Heat 135 miljoner dollar under de kommande 19 åren för namngivningsrättigheter till sin arena.



Source link