Experimentell kompositör Holly Herndon säljer ’DAO’ NFT för 36 000 dollar

I korthet

  • Holly Herndon, en experimentell musiker, sålde en NFT bunden till ett nytt digitalt konstverk för ungefär 36 000 dollar.
  • “Crossing the Interface (DAO) I” är en generativ animation byggd kring en text från filosofen Reza Negarestani.

Få musiker under det senaste decenniet har arbetat så nära med framväxande teknik som Holly Herndon. Som kompositör använde hon införande av nya system (tänk artificiell intelligens, maskininlärning och neurala nätverk) som ett substrat för den mänskliga rösten; förvränga hennes sång i otrevliga geometrier, hon spelar alltid med gränsen mellan det organiska och det artificiella.

Hennes senaste experiment är en serie digitala animationer skapade med sin partner, Mat Dryhurst, med hjälp av generativ programvara kallad Klämma. En NFT knuten till den första delen, “Crossing the Interface (DAO) I, ”Såldes just för 13.0768 ETH (värt 36 466,75 $) på Stiftelsens kryptokonstmarknad.

”Vi ville göra något som var vettigt för den här framväxande filtypen, men också samtidigt som vi förhoppningsvis behåller en del av det sublima i konstskapande som vi alltid letar efter”, berättade Herndon Avkryptera.

Verket – ett slags skiftande, psykedelisk fresko – har sitt ursprung i en text av den iranska filosofen Reza Negarestani, som Herndon beställde redan 2013 och införlivades i ett musikaliskt arbete med titeln ”Crossing the Interface.” Det hade premiär på Guggenheim 2014 och omorienterades för ett spår på Herndons album från 2015, Plattform.

Spåret kallades ”DAO”, vilket borde ge dig en känsla av hur länge Herndon har funderat på krypto. DAO är en förkortning för “decentraliserad autonom organisation”- en typ av bolagsstyrningsstruktur baserad på kryptovaluta.

Clip genererar bilder från text genom att skanna efter relevanta bilder på Internet, tugga upp dem och spotta ut dem igen i ett förvrängt landskap. Herndon beskrev det som ”måla eller animera med text.” Dryhurst sa att det kändes som ”drömregissering.” ”Denna programvara vet allt”, förklarade han. ”Det finns en verklig utmaning att översätta dina önskningar till vad det producerar.”

”Crossing the Interface (DAO) I” åtföljs av berättade berättelser om Negarestanis skrivning, tillsammans med en datoriserad kör som genereras av maskininlärning.

NFT: er, eller icke-fungibla tokens, har Varit runt i åratal, men deras explosion i mainstream den senaste vintern har splittrat musiker. Högaffel och Stereogum sprang till stor del negativa bitar om tekniken, och artister som Lucy Dacus och Jaime Brooks har fördömt NFTs som en cynisk kontantgrepp. Låtskrivaren Jacob Collier avbröt en planerad NFT-auktion tidigare i år med hänvisning till farhågor om ekologisk kostnad.

Herndon är väl bekant med skepsis. ”Det här är inte ett nytt spel för mig”, sa hon. ”När jag började som bärbar musiker fick jag höra att en bärbar dator inte var ett instrument, och jag behövde ta reda på hur jag skulle kunna integrera en fiol eller något i min liveuppsättning eller en gitarr. Och sedan började jag arbeta med maskininlärning och folk säger att det är en modefluga, eller att det tar bort mänskligheten från musiken, som inte kan vara längre ifrån sanningen. ”

Ändå har hon varit besviken över hur dessa begrepp har tagits emot av vissa musiker. ”Musikgemenskapen såg hela deras ekonomi kollapsa på grund av COVID,” sa hon. ”Och plötsligt har du kända människor som bara kan [summon] magiska pengar ur luften genom en teknik som ingen förstår. Och det var vansinnigt främmande för majoriteten av musiker som just hade sett hela inkomstströmmen avdunsta. ”

Herndon och Dryhurst vara värd för en podcast som ofta täcker (och förespråkar) kryptobaserad teknik som ett sätt att ge autonomi tillbaka till artister; chefer på Foundation har dykt upp som gäster.

”Det är en social kostnad för oss att göra detta,” sa Dryhurst om motreaktionen. ”Och det finns en social fara för oss som säger,” Vi är i det här. ””

Dryhurst kritiserar mycket av kritiken fram till vad han kallar ”Faustian fynd av decentralisering” – ett utrymme utan räcken är ett hem för både den välmenande konstnären och den farliga grifter, altcoin nybörjare och Bitcoin miljardär.

“En gång jättebiljetten, Beeple rubrik slags saker tvättas bort, och utrymmet mognar lite och människor blir mer involverade, säger Herndon, ”Jag tror att en del av potentialen kommer att bli tydligare för människor.”

Herndon har också hävdat att för allt löfte hon ser i krypto är hon fortfarande mycket engagerad i albumet som ett format för att lyssna på och förstå musik:

”Det jag älskar med att släppa skivor är att jag älskar att ha det här vykortet som jag skickar ut som människor kan spendera tid med. Det är den teknik som har utvecklats under årtionden, och jag tycker att den fungerar riktigt bra på många sätt. Men jag tror att det inte behöver vara hela historien. Det finns så mycket mer som kan göras där. ”



Source link